Op 30 april 2011 is de heer mr. drs R.G. Welten, toen burgemeester van de gemeente Borne, thans sedert 2019 van de gemeente Haaksbergen, tijdens de wekelijkse repetitieavond officieel geïnstalleerd als beschermheer van het Melbuuln piratenkoor.

Het koor is trots dat hij deze titel heeft aanvaard en ook de heer Welten heeft het verzoek als eervol ervaren.

Een beschermheer is een heer die beschermt. Een gezaghebbende persoon die zich opstelt als schild en beschutting voor zijn beschermeling. Maar ook als voorvechter die desnoods met de degen in de hand opkomt voor de belangen van de hem toevertrouwde vereniging.

Gelukkig nemen we dit nu niet meer zo letterlijk en passen de huidige beschermheren niet meer in dat profiel.

Het is min of meer een eretitel, maar het koor kan te allen tijde op hem terug vallen indien bijv. de piraten in zwaar weer terecht komen. Aan hem dan de taak te adviseren over de te varen koers met als doel dat de vereniging weer op eigen kracht vooruit kan. Aangezien de bestuurders het roer stevig in handen hebben is de verwachting dat dit nagenoeg niet zal voorkomen.

Al is het dan niet alleen een erebaan, het is toch voor zowel het koor als voor de beschermheer een eer. Voor de heer vanwege zijn uitverkiezing en voor het koor vanwege het verkozen heerschap.

Onderstaand foto's van de installatie .........

S5002617s

S5002620s